SAP’s gevecht tegen complexiteit

Vorige week vond de SAPPHIRE NOW plaats, de grootste editie sinds het bestaan van SAP. Met 25.000 deelnemers in Orlando en 250.000 deelnemers online zaten velen op de laatste aankondigingen van SAP te wachten. Heel bijzonder was dat de focus dit jaar niet op de nieuwste technologie lag, maar op de uitdagingen die bedrijven tegenwoordig tegenkomen. Uitdagingen veroorzaakt door complexiteit. Volgens Bill McDermott, de CEO van SAP, is vereenvoudigen de enige remedie.



“Run simple”

Complexiteit is de grootste uitdaging voor een CEO, aldus McDermott. Een wendbare organisatie vergt eenvoud in besturing processen en systemen. SAP wil klanten helpen om de complexiteit te lijf te gaan door zaken te vereenvoudigen. Met meer dan 40 jaar ervaring in het optimaliseren en ondersteunen van bedrijfsprocessen is SAP ervaringsdeskundige op het gebied van het reduceren van complexiteit. Maar dan dienen we wel anders te gaan denken over onze huidige processen. Complexiteit zal inzichtelijk gemaakt moeten worden, alvorens deze aangepakt kan worden. McDermott haalde een quote van Robert Kennedy aan:

“There are those who look at things the way they are, and ask why...
I dream of things that never were, and ask why not?”

Waarom verlopen beslissingsprocessen zo complex of zo lang? Een belangrijke oorzaak hiervan ligt in de explosieve groei van beschikbare data. Het data volume verdubbelt elke 18 maanden. Toch wordt maar 1% van de beschikbare data daadwerkelijk geanalyseerd. Het complexiteitsprobleem aanpakken is niet eenvoudig, het is hard werken.

Simplificeren

Hoe kun je het simplificeren aanpakken? Start bij je medewerkers. Zij verwachten een user experience vergelijkbaar met die van consumentenapplicaties zoals Facebook en Google. Met SAP Fiori en SAP Screen Personas wordt de user interface dramatisch vereenvoudigd. Zo heeft Nestlé bijvoorbeeld het aantal clicks met maar liefst 75% verminderd. Dat is simplificatie. En sinds SAPPHIRE zijn deze oplossingen gratis voor SAP klanten, een radicale simplificatie van het licentiemodel. En kijk vervolgens naar je klanten. De huidige CRM oplossingen zijn technisch van aard. Maar het gaat niet om wat je aan klanten kunt verdienen maar om wat je ze kunt bieden. De klantbeleving moet hetzelfde zijn voor contacten online, met het callcenter of in de winkel.

SAP Cloud

Waar het in de jaren 90 nog ging over ‘best of breed’ gaat het nu over de geïntegreerde Cloud. Van de bedrijven die zijn overgestapt naar de Cloud, heeft 80% aangegeven dat ze hiermee geld hebben bespaard. Met Cloud oplossingen is het mogelijk om het landschap sterk te vereenvoudigen. De SAP Cloud onderscheid zich door de integratie van de business functionaliteit en HANA in de memory database. Hierdoor is het mogelijk om te simuleren of te voorspellen wat er gaat gebeuren, in plaats van te reageren op wat er gebeurd is.

Tip! De online (ook gratis) opleidingen via openSAP.com zijn zeer de moeite waard om je hierop te oriënteren of je hierin te verdiepen.

Netwerkeconomie

De netwerkeconomie is volgens McDermott de grootste kans die de komende tijd geschiedt. SAP heeft met Ariba al het grootste business netwerk in handen, maar nu door de aangekondigde partnership met ebay, ook de beschikking over de grootste marktplaats ter wereld.

Wat wil SAP?
  • alle onderdelen in de keten met elkaar verbinden 
  • een open architectuur om verbindingen eenvoudig mogelijk te maken
  • partnerships met ‘game changing’ ondernemingen
Bill McDermott sloot af met de wijze woorden:
“We can no longer sell yesterdays methods to achieve tomorrow’s dreams”

Bekijk onderstaand de keynote van Bill McDermott (start rond 25:20).




Wat betekent dit voor jou?

Je mag verwachten dat SAP je het leven op meerdere fronten eenvoudiger maakt:
  • Een eenvoudigere licentiestructuur, zoals bijvoorbeeld met SAP Fiori en SAP Screen Personas.
  • Het bieden van nieuwe oplossingen voor bestaande processen, zoals SAP Simple Finance voor de financiële administratie.
  • Een SAP Cloud met een migratiepad van uw huidige on premise oplossing naar een Cloud oplossing.

Kortom SAP is zich bewust van haar verantwoordelijkheid en zoekt duidelijk verbinding naar haar klanten en partners om complexiteit te reduceren. The Next View heeft vanaf haar oorsprong “minder gedoe” als credo. Het reduceren van complexiteit is daarmee een kerncompetentie van The Next View’s organisatie en haar medewerkers geworden.



Ook verschenen als blog bij The Next View.

Comments

Popular posts from this blog

Professional Scrum Master \o/

SAP TechEd Top 10 (2010)

UCD2, User Centered Design and Delivery